Shvativši na izmaku svoje mladosti da će ga pitati starost sipkost gde mu je bila mladost gipkost, Miroljub je rešio da ozbiljnije poradi na svom telu. Na njega su uticali i prizori sa reke Volge, recimo burlaci sa Volge. To su oni papani koji su kroz mrtvaje i mutljage, dakle skoro po suvom, vukli lađe, jer nisu imali škole i nisu govorili strane jezike.
Pre čeličenja Miroljub se u stvari dosta drogirao. Propadao mu je ten, zubi su mu trulili, zbog toga je imao neprijatan zadah, često se i obilato znojio, kosa mu se istanjila, ugojio se i tako dalje. Sve su to inače problemi jedne savremene, uspešne i emancipovane žene, u eri surovog kapitalizma. Žene na koju se sručilo mnogo toga: i administrativni posao u upravi rudnog kopa, i besna dečurlija i muž siledžija koji mlati te mlati. U prvo vreme Miroljub je mislio da je njegova čamotinja nešto izuzetno, svojstveno samo njemu, a da su njegove sugrađanke srećne i da ih nepoznati zgodni muškarci često pozivaju u mrak, ukratko da je život jedan veliki koktel koji prolazi mimo njega, luna park u koji on nije imao ulaz jer mu je džep bio prepun pogrešnih žetona.
Prelomni trenutak u njegovom životu bio je kad je upoznao Rodoljuba, jednog istog takvog smrdu ko što je i sam bio. Rodoljub nije razmišljao o burlacima, nego više o barjacima, kao što mu i ime kaže. Išao je na promocije srpskih pesnika u Francuskoj 7, čitao sabrana dela pesnika iz Francuske 7 i bio predsednik mirijevskog mesnog odbora podmlatka jedne tada opskurne partije koja se zalagala za otvaranje spomen muzeja u kojem bi se odlagali posmrtni ostaci naših književnih gromada, preparirani, uvošteni i dostupni pažnji pokolenja iza debelog akvarijumskog stakla. Sve u svemu, mladost bez orijentacije, snaga bez oduha.
Elem, Miroljub i Rodoljub su krenuli najpre na kurs iz duvanja stakla. Pošto su za mesec dana savladali veštinu i od duga vremena izduvali sve te Katiće, vernike, otpadnike, polaznike i ostale likove iz romana jednog našeg znamenitog Tolstoja, rešili su da se manu ćorava posla i upisali vaterpolo.
Tu su upoznali kakve se sve, gledaocima nevidljive, gadosti dešavaju ispod vode. Neko vreme naivno su verovali u fer-plej, a onda su se ugledali na ostale i počeli da 'vataju suparnike za mošnje, da puštaju nokte na nogama i zube u glavi. Cela klupa za rezervne igrače na Tašmajdanu je pušila za vreme mečeva, a kad bi trener viknuo: "Simoski, 'ajd u vodu!" isti bi na brzinu "bogartirao" cigaretu i skakao pravo na glavu najbližeg protivničkog igrača.
Miroljubu i Rodoljubu je, međutim, sav taj lažni optimizam ubrzo dosadio. U bazenu bi razmišljali o problemima gradskog vodovoda i mnogim stvarima značajnim za razvoj grada kao kompleksnog urbanog organizma: legalizaciji zemljišta, građevinskim dozvolama i deponiji Vinča preko koje ni ptica nije mogla da preleti od smrada. "Zašto taj smrad kad je nekoristan?" razmišljali su naglas tonući na dno. U tami duboke vode prekorno i s osudom gledali su na njih graditelji moderne srpske državnosti. Kao oni su ginuli, a ovi džabalebare praćakajući se u lokvi mlake vode, u tesnim Speedo gaćicama. A Turci šetaju okolo. A naši se turče, posle plivanja, prijatno izmoreni od kraula i delfina i u poslastičarnicama uz bozu i baklavu.
I tako oni zabatale vaterpolo i upišu se u sokolsko društvo, u staroj Sokolani u Kragujevcu. Igrali su: bacanje naćvi, kamena sa ramena, ukresavanje truda, potrč-utrč, "ko nabije taj zabije", "kuku lele Vaso", rvali se grčko-rimski i geački, bacali se nauznak i gađali nadovad, šutirali teleće glave, oblačili se u vučije kože, zavijali na mesec, krunili kukuruz, pušili kudelju i vinovu lozu, ostavljali kupus za zimu, omlaćivali šljivu, brali grožđe pa pekli gustižu a đavolu džaba čorba. Uveče su učili da sviraju u dvojnice i igraju brza kola nadodoljeni kao mlade, u belo platno i dukate. Tu se muvali i neki čudni seljaci kojima je i ovako bilo dobro, pa su se podsmevali Miroljubljevom i Rodoljubljevom pokušaju da izgrade novog čoveka.
Naša dva prijatelja ubrzo počeše da se dosađuju. S proleća u onolikoj čamotinji živnuše im i druga interesovanja. Zaljubiše se u opasnu i ambicioznu ženu, suprugu lokalnog kamenoresca, koji je od potrebe i sahranjivao kad popova nije bilo: kad napada sneg ili se digne voda i odnese most. Ova zla žena, prava lorfa i vrtirepka, često je stajala iza pulta mračne kamenorezačke radnje i koketovala sa meštanima koji bi došli da se pogode za jeftinu, a dobru ploču, ispod koje bi zanavek poklopili svoje najmilije, srećni što se naslednici krune, a njive i kuće ukrupnjavaju u njihovim rukama. Sanjala je o životu u velikom gradu uz nekog uspešnog vaterpolistu, kako je prva dama salona u koji svraćaju ugledni skakači s motkom i desetobojci, kako vodi pametne i društveno angažovane razgovore sa preskakačima kozlića i drugim parternim gimnastičarima. Taj bi salon, u kome bi bludeli namršteni dušebrižnički duhovi, bio ukrašen staklenom menažerijom likova jednog našeg znamenitog Tolstoja. Vodili bi se razgovori o stanju u domovima za napuštenu decu, o nebrizi za beskućnike i nedostatku preparata u zubarskim ambulantama.
Te ti tako naša dva tragaoca dođu na spasonosnu ideju da upišu vaterpolo, i dogodine se vrate po ženu.
Dodatak 1: Miroljubovo detinjstvo
Dodatak 2: Miroljubovo čeličenje
Dodatak 3: Miroljub na vlasti
Dodatak 4: Miroljub iscelitelj
Imaš i PDF za sve ovo.